Hvidovre Akupunktur Klinikken

Muskelgigt

Vi kan hjælpe med > Smertebehandling

Muskelgigt (polymyalgia rheumatica) er en sygdom, som helt savner selvstændige eller iøjnefaldende kliniske træk.
Sygdomsbilledet er dog i virkeligheden ret let at genkende. Muskelgigt blev i Danmark i 1940'erne beskrevet som en lidelse, der viste sig hos ældre ved smerter omkring skulderleddene. Der var samtidig stærkt forhøjet blodsænkningsreaktion, træthed, svækket almentilstand og undertiden vægttab, feber og smerter andre steder i kroppen.
Muskelgigt er en hyppig gigtsygdom, som forekommer hos ældre. Kvinder får sygdommen dobbelt så hyppigt som mænd.
Sygdomsforløbet kan være flerårigt, men gigtformen kan behandles således, at man er symptomfri.

De vigtigste lokalsymptomer er muskelsmerter, som rammer nakke/skulderåget, overarme og sæde/lår. Herudover er træthed ofte et udtalt symptom samt øget behov for hvile og søvn, langsomt indsættende vægttab over et halvt eller et helt år, aftagende energi og aftagende kræfter i musklerne. Ved arteritis temporalis er hovedpine (ofte i tindingen), smerter ved tygning og synsforstyrrelser karakteristiske symptomer.

Årsagen til muskelgigt er ukendt. I løbet af de seneste 10-15 år er det blevet godtgjort, at kæmpecelle-karbetændelse (arteritis temporalis) og muskelgigt må betragtes som to variationer af samme sygdom.

Lider du af muskelgigt? Med akupunktur kan vi gøre noget godt for dig.

Forside | Om akupunktur | Behandleren | Om behandlingen | Vi kan hjælpe med | Priser & tilskud | Kontakt | Site Map

Retur til indhold | Retur til hovedmenu